Bijna vakantie

De laatste lesweek voor de vakantie. Veel werk voor de turnkring deze week, maar eerst gaan we op uitstap met de studievrienden van manlief. Ik geef deze week drie hele en twee halve dagen les. Op woensdag pizza eten met een collega en wat leerlingen en op vrijdagavond eten bij onze oud predikant. Verder doe ik wat extra zaalwachten en heb ik woensdagavond een vergadering. Mijn weekje is dus weer goed gevuld!

Zondag 26 maart

Op tijd opstaan en ontbijten. Voor het ontbijt ruim ik de vaatwasser uit en weer in. Als die draait, ruim ik de tafel op en dan kunnen we dekken. Om kwart voor 10 kunnen we vertrekken. We halen de schoonzoon op en rijden dan richting Den Bosch. We zijn precies op tijd. Met de park en ride bus gaan we het centrum in. We beginnen met koffie en Bossche bollen. Dan wandelen we naar de voormalige kerk, waar kopieën hangen van alle schilderijen van Jeroen Bosch. Het is een bijzondere tentoonstelling. We gaan ook de toren op, en genieten van het uitzicht over de stad. Dan gaat het weer naar beneden en als we uitgekeken zijn, gaan we naar buiten. We krijgen een soort stadswandeling. Onderweg is er gelegenheid om iets te eten. Het is veel wandelen en uiteindelijk is iedereen moe. We zoeken een terrasje, maar dat is vol. Gelukkig kunnen we ook buiten het terras zitten en toch iets bestellen. Het is echt genieten! Na 2 consumpties wandelen we terug naar de bus. We gaan met zijn allen nog iets eten. Ook dat is heel geslaagd. Dan is het tijd om naar huis te gaan. Thuis drinken we nog iets en dan is het bedtijd.

Maandag 27 maart

Na gisteren weer helemaal klaar voor de nieuwe werkweek! Ik begin met een les over Jezus en vrouwen. We lezen een aantal gedeeltes uit de Bijbel en praten daarover. We kijken naar het verschil in houding tegenover vrouwen tussen de Farizeeërs en Jezus. Dat blijkt aardig te verschillen. Dan bekijken we een aantal stellingen over vooroordelen ten opzichte van vrouwen. Het is een leuk gesprek dat we daarover hebben. We bekijken ook de evolutie van vrouwenemancipatie door de geschiedenis. De tweede les gaat over de intocht in Jeruzalem. We lezen erover en bekijken een film hierover. Ook zien we dat de verwachtingen van de mensen over Jezus als redder heel anders waren dan de werkelijkheid. Na de lunchpauze gaan we verder met ons fotoproject. Thuis doe ik wat administratie en begin ik aan het eten. Het is risotto vandaag. Zoonlief eet niet thuis: het is kiesweek van de studentenverenigingen en er is heel veel te doen in de stad. Ik ga naar de zaal om kaarten te verkopen voor het gala. ’s Avonds maak ik een wandeling met dochterlief en daarna kijk ik nog wat televisie.

Dinsdag 28 maart

Als ik op mijn eerste school aankom, ontdek ik dat het pedagogische studiedag en rapportbespreking is. Ik besluit de stad in te gaan. Ik drink ergens een koffietje en zoek een plekje om een beetje te werken. Intussen duik ik een boekwinkel in en vind daar een tweetal boekjes: een over het dagelijks leven in een Joods gezin en een over leven onder moslims. Daarna eet ik mijn lunch en ga ik door naar de volgende school. Mijn leerling daar is blij dat ik er weer ben. We praten vandaag over de instelling van Pesach in Egypte en de link met het avondmaal dat we in de kerk vieren. We kijken eerst een filmpje over een familie die Pesach viert en daarna zien we een deel uit de film over het leven van Jezus. We beginnen bij de intocht in Jeruzalem en eindigen bij de opstanding. Ik vertel hem dat zijn vaste leerkracht na de vakantie weer terugkomt en we nemen afscheid van elkaar. Het was leuk om hem les te geven. Eenmaal thuis besluit ik geen patatten te gaan schillen, maar vandaag burgers te eten. Dat is sneller klaar. Zoonlief eet weer niet thuis. Ik ga ook nog even langs de zaal, maar er is niemand die kaartjes nodig heeft. ’s Avonds begin ik met de was. Dat zal deze week in stukjes gebeuren.

Woensdag 29 maart

Een hele volle dag vandaag. Eerst naar school. In ons interlevensbeschouwelijk project is de beurt aan onze islamitische collega. Het scheppingsverhaal in de Koran is niet zo verschillend van dat in de Bijbel. Verder valt het ons op, dat de islam niet afwijzend staat tegenover de evolutietheorie. Als het bewezen kan worden, is het oké. Na de les bespreek ik nog wat ik van plan ben na de vakantie. We besluiten dat het belangrijk is dat de groepjes goed ingedeeld worden. Mijn collega brengt me naar de tram. Dan ga ik door naar de pizzeria waar ik uitgenodigd ben door een collega om mee te doen met het pizzabuffet. Hij doet dat elk jaar met zijn leerlingen. Ook zoonlief en dochterlief komen daar naartoe. Het is erg gezellig, maar ik ben er wel vrij laat. Daarna brengt hij me thuis. Ik doe nog wat administratie en ga naar de turnzaal om te zien of er nog iemand kaartjes wil kopen. Dan weer naar huis. Twee uur later nog eens naar de zaal. In de tussentijd koop ik alvast een treinkaartje voor vanavond en ik zet de soep alvast op. Als ik thuiskom van mijn tweede zaalwacht, is de soep klaar. Ik zet de mixer erin en schep wat soep in een schaaltje om mee te nemen in de trein. Dan pak ik mijn spullen en ik vertrek naar de bus. Alles zit goed mee, dus ik ben op tijd in Mechelen. Daar bereiden we de vergadering van volgende week voor. Ook de terugreis per trein verloopt voorspoedig. Zoonlief komt met onze fietsen naar het station. Thuis drink ik nog iets en dan is het bedtijd.

Donderdag 30 maart

Vanmorgen hang ik eerst een was op en zet er ook nog eentje aan. Daarna vertrek ik naar Boom. Ik heb nog tijd voor een kopje thee voor ik moet beginnen. We praten vandaag over Jezus en vrouwen in de Bijbel. Na de lunch maken we het fotogedeelte van ons project af. Ik overloop de foto’s met mijn leerling en beloof dat ik in de vakantie het script zal schrijven. Ook moet ik mij in het programma verdiepen waarmee we het filmpje gaan maken. Dan is het tijd om naar huis te gaan. Als ik van de bushalte naar huis loop, is een buurvrouw bezig met het wassen van de auto’s. We praten uitgebreid bij, terwijl zij verder werkt. Na een uur ga ik door. Ik begin meteen met patatten schillen en groente schoonmaken. Als alles opstaat en de patatten koken, vraag ik zoonlief of hij het wil afmaken. Dan vertrek ik naar de zaal. Vandaag verkoop ik nog het een en ander. Thuis ga ik eerst eten. Daarna draai ik nog een was en ik hang er nog een buiten. Ook zet ik de handwas in de emmers. Verder doe ik niet zo veel.

Vrijdag 31 maart

De laatste werkdag voor de vakantie. Op school eerst nog een koffietje en dan is het tijd om te beginnen. Mijn leerling heeft zijn taak niet kunnen maken, omdat de USB-ingang van zijn laptop niet werkte. Dan maken we het tijdens de les. Terwijl hij bezig is, maak ik onze weg naar Pasen af. Als hij klaar is, bekijken we zijn presentatie. Op wat kleine foutjes na ziet het er goed uit. Als ik vraag wat hij nog wil doen, wil hij nog even naar buiten. We ruimen alles op en gaan een wandelingetje door de buurt maken. Intussen babbelen we wat. Als we terug zijn in de school, wens ik hem een fijne vakantie en ga naar de tram. Ik spring nog even de Chinese supermarkt binnen en ga dan naar de bus. Ik ben om kwart voor 12 thuis. Ik hang een was buiten en kan de was van vanmorgen alweer binnenhalen. De laatste trommel gaat aan en ook de droger mag nog een keer aan het werk. Als dochterlief klaar is, gaan we een wandeling maken. Dan kruip ik achter de laptop om nog wat werk voor het district te doen. Om 6 uur stappen we op de fiets. Eerst nog even iets lekkers kopen voor de gastheer en -vrouw en dan door naar ons eet-adres. Het is goed om ze weer te zien: ze hebben een halfjaar in Brazilië gezeten. We drinken eerst een aperititiefje. Na een halfuurtje kunnen we aan tafel. Eerst een soepje en daarna een tafel vol Braziliaanse lekkernijen. Het smaakt heerlijk! Als dessert is er ijstaart met warme bessensaus. We drinken nog een kopje koffie met koekjes erbij. Tijdens het eten wordt er druk gebabbeld over van alles en nog wat. Dan komt er een berichtje van dochterlief: zij is bij de bowling aan de Noorderlaan en of we haar even kunnen ophalen, want ze wil niet alleen naar huis fietsen. Dat doen we dan maar. Ze staat al te wachten als we daar aankomen. Om half 1 zijn we thuis. We drinken nog iets en dan is het echt wel tijd om te gaan slapen.

Zaterdag 1 april

Ik ben laat wakker en kom rustig op gang. Na het ontbijt ruim ik van alles op en dan begin ik aan de strijk. Dochterlief komt naar beneden en maakt zich klaar voor de training. Intussen is ze ook al druk aan het inpakken geweest. Ruim na de middag vertrekken we voor onze boodschapjes. Eerst even zien voor kabelgoten. Manlief gaat vanavond bij een vriend kijken wat er moet gebeuren om verschillende kabels weg te werken, dus hij wil even weten wat er in de winkel is. En passant koopt hij een nieuwe leesbril. Daarna rijden we naar de schoonmoeder van dochterlief om haar bagage af te leveren. Na een korte babbel kunnen we verder. Naar de schoenenwinkel, want ik wil nieuwe sandalen en All stars. De sandalen vind ik, maar nog geen All stars. Dat komt volgende week dan wel. Dan gaan we naar een computerwinkel om eens te informeren of zij ons kunnen helpen met de problemen met onze digitale camera. Er wordt gekeken en meegedacht. Uiteindelijk besluiten we om het ding niet te laten repareren, maar andere oplossingen te overwegen. Dan is de middag bijna om en gaan we naar de supermarkt voor de wekelijkse boodschappen. Thuis ruimt manlief de boodschappen op, terwijl ik al aan het eten begin. Zoonlief komt later thuis, maar hij eet wel mee. Het zijn vandaag gebakken patatjes met doperwtjes, appelmoes en kippenboutjes. Na het eten komt dochterlief thuis. We gaan eerst een stukje wandelen en daarna zitten we nog even in de living. Om kwart na 10 ga ik met haar mee naar de bushalte. De bus is iets te laat, dus we moeten nog even wachten. Daarna fiets ik naar huis. Intussen is manlief thuis gekomen. We drinken nog iets en gaan dan naar bed. Het duurt lang voordat ik slaap…