Een weekje thuis in Frankrijk

Zondag 23 juli

Lekker lang uitgeslapen vandaag: ik was pas om 9 uur wakker. De jongelui gaan brood halen en manlief zet thee en dekt de tafel. Het is erg winderig vandaag en niet zo warm. We ontbijten met stokbrood en een lekker croissantje of chocoladebroodje. We wandelen naar de stuwdam en doen aan de overkant een terrasje. Verder bekijken we op de terugweg het assortiment in de souvenirwinkel en de menukaart van een paar restaurants. ’s Avonds eten we tagliatelle met room, champignons en kruidenkaas.

Maandag 24 juli

Vandaag zetten we de wekker, want we gaan naar de dierentuin. Het is redelijk weer vandaag: niet te warm en bijna droog. Vergeleken met 7 jaar geleden is er het een en ander veranderd: er zijn leeuwen en tijgers bijgekomen en er zijn meer uitzichtpunten en contactzones. Het is een leuke dag. ’s Middags eten we frietjes en ’s avonds thuis maakt dochterlief croques voor iedereen. ’s Avonds is het fris en regenachtig. We doen een spelletje met zijn vieren.

Dinsdag 25 juli

Vandaag beginnen we wat rustiger. Het heeft de hele nacht geregend en als we wakker worden, regent het nog steeds. Manlief bekijkt het weerbericht en als het goed is, trekt het na de middag open. We besluiten het erop te wagen: we gaan naar Vézelay. Daar moet een mooie kerk staan. We wandelen het stadje in en bekijken de kerk uitgebreid. Het is een mooie Romaanse kerk met een gotisch koor. In de crypte vinden we een reliekschrijn van Maria Magdalena. Daarna gaan we op zoek naar een adres voor de lunch. Dat valt niet mee, want voor een terrasje is het te wisselvallig en alle restaurantjes zitten vol. Uiteindelijk strijken we neer op hetzelfde adres waar we koffie gedronken hebben. Daarna bekijken we nog een museumpje van de kerk. Het is erg interessant. We lopen buitenom terug naar de auto. Thuis eten we gebakken patatjes met ratatouille, een karbonaadje voor de mannen en een carré met tomaat en mozzarella voor de dames.

Woensdag 26 juli

We beginnen weer iets rustiger vandaag: geen wekker dus. Na het ontbijt vertrekken we voor een wandeling rond het stuwmeer. Dat wil zeggen, manlief wandelt met de jongelui en ik huur een fiets: 14 km wandelen is momenteel teveel gevraagd voor mijn knieën. Ik regel de fiets en rijd de anderen achterop. Het fietsen over die smalle paadjes en vlonders is even wennen, maar het gaat goed. Bij de stuwdam haal ik de anderen in. Aan de overkant drinken we een kopje koffie. Daarna gaat het verder. Soms fiets ik, soms wandel ik. We genieten een stevige lunch op een terrasje aan de overkant van het meer. Daarna fiets ik een heel stuk over de asfaltweg, want de bospaadjes zijn hier wel erg smal en vol boomwortels. Ongemerkt buigt de weg van het meer af. Ik krijg een berichtje dat ik toch maar weer terug moet naar de bospaadjes, omdat we elkaar anders niet meer terugzien voor de camping. Ik draai terug en vind het aangegeven paadje. Fietsen is daar inderdaad wel iets lastiger. Als we terug zijn op de camping, besluiten we meteen de fiets terug te brengen. Daarna rusten we even uit in het huisje. Het eten voor vandaag wordt gemaakt door dochterlief en haar vriendje, want ik heb toch wat hoofdpijn gekregen. We eten burgers met brood, tomaatjes en pesto. ’s Avonds doen de anderen nog een spelletje.

Donderdag 27 juli

Een rustig dagje vandaag: het is niet zo’n mooi weer. Eerst doen we boodschappen in Saulieu. Dan rijden we even langs de spa, waar de jongelui graag naartoe willen straks. Ze informeren waar ze moeten zijn en we rijden terug naar de camping. Na het opruimen van de boodschappen pakken ze hun spullen in en ze zijn vertrokken. Wij zetten ons in het cafetaria om het laatste deel van onze vakantie te plannen: we gaan nog een paar dagen naar Luxemburg. Als de jongelui terugkomen, blijken ze toch niet in de spa geweest te zijn: het was toch volgeboekt. Dus zijn ze maar doorgereden naar Autun. Daar hebben ze een leuk dagje gehad. Na het eten doen we nog een spelletje.

Vrijdag 28 juli

We gaan eens kijken bij de waterval. Toen we daar de laatste keer (7 jaar geleden) waren, zagen we dat er plannen waren om het toegankelijker te maken door middel van trappetjes en bruggetjes. Er zou een soort leerpad komen, en een restaurant. De verandering blijkt niet zo groot te zijn: het oorspronkelijke pad is er nog, maar dat nemen we natuurlijk niet. Naar de waterval nemen we het lange pad: er staan verschillende informatieborden over de geschiedenis, de natuur en wat er in de loop van de tijd veranderd is. Het is een pittig pad, maar wel te doen. Uiteindelijk komen we van de andere kant bij de waterval aan. Wij zetten ons op een bankje en de jeugd gaat terug om hun zwemgerief aan te trekken. Ze gaan het water in, maar het is wel behoorlijk koud. Ik trek de nodige foto’s en manlief zoekt zijn weg langs de waterval omhoog. Ook die paadjes liggen er nog. Terug nemen we het makkelijke pad. In het restaurant drinken we iets en we eten er een crèpe bij. Dan rijden we terug naar de camping. Vanavond gaan we op restaurant. Eerst drinken we een aperitiefje op het terras van de camping: de mannen een biertje en de dames een stevige mojito. Dan gaan we naar het restaurant. We eten binnen, want door de wind is het op het terras snel fris. Het eten smaakt erg lekker. Na afloop gaan we terug naar het huisje, waar we de dag afsluiten met een spelletje.

Zaterdag 29 juli

De wekker staat op half 8. We staan op en beginnen met inpakken. Om 8 uur wordt er brood gehaald en buiten ontbeten. Dan gaan we verder met inpakken, tent afbreken en een beetje schoonmaken. Om kwart voor 10 zijn we klaar en zit alles in de auto. Ik breng met de schoonzoon het afval weg en wacht tot manlief en dochterlief met de auto naar de receptie komen. Daar leveren we de sleutel in en we wachten tot het huisje is gecontroleerd. Alles is in orde. De reis verloopt goed. Onderweg stoppen we twee keer om de benen te strekken en iets te drinken. De derde keer smeren we een broodje. Om 5 uur zijn we in Esch sur Sure. De schoonpapa van dochterlief is daar ook net aangekomen en staat op ons te wachten. We halen de bagage van de jongelui uit de auto en praten even bij. Dan stappen ze in de andere auto en ze zijn weg voor nog een paar dagen Duitsland. Wij gaan inchecken in het hotel. We nemen de bagage mee naar de kamer en frissen ons even op. Dan maken we een kleine wandeling door het dorp. We eten op het terras van het hotel. ’s Avonds checken we de mail in de taverne van het hotel.