Lang geleden…

Het is al even geleden dat ik mijn blog heb bijgewerkt. Ik heb het erg druk gehad met lesgeven, studeren voor examens, vrijwilligersmandaten, vakantievoorbereidingen…. In deze blog praat ik jullie bij over de afgelopen maanden. Niet per dag, zoals gebruikelijk, maar meer per thema.

Studie

De maand mei hebben we de laatste lessen gehad en vanaf eind mei volgden vier woensdagen van examens. Uiteindelijk heb ik ze allemaal gehaald! Dat is een mooi begin. Ik heb wel een aantal taken uitgesteld tot de zomervakantie (nu dus), maar voor de andere vakken had ik mooie resultaten. Gedurende de maand juli heb ik niets aan mijn opleiding gedaan en in augustus ben ik zo stillekes aan weer begonnen.

Lesgeven

In het Buitengewoon Secundair hebben de leerlingen geen examens, dus in principe gaan de lessen door tot eind juni. Natuurlijk worden er de laatste weken wel wat speciale evenementen georganiseerd voor de leerlingen: uitstappen, fundagen, sportdagen, eindejaarsfuiven. Ik ben op één van mijn scholen naar de personeelsbarbecue geweest en heb daar op informele wijze wat met collega’s bijgepraat. Toen de sfeer wat te veel beïnvloed werd door het drankgebruik van een paar collega’s ben ik naar huis gegaan. Sinds een paar weken weet ik mijn uren voor beide scholen, dus mijn agenda is al ingevuld.

Vakantie en uitstapjes

In mei zijn we met de studievrienden van manlief op weekend geweest. Voor het eerst sinds we dit doen was er vrijwel geen jeugd aanwezig. Alleen dochterlief en haar vriend waren er vanaf zaterdagavond bij, de anderen hadden andere bezigheden. Het was een heel gezellig weekend.

Op 2 en 3 juni zijn we een weekendje naar Noord-Nederland geweest. Op zaterdag hadden we een familiedag van de familie van manlief in Friesland. We hebben een hotel geboekt in Makkum. Op zondag zijn we doorgereden naar Zwolle, waar we een achternicht van manlief opgezocht hebben. Zij en haar partner hebben een korte periode in Antwerpen gewoond en sindsdien hebben we wat regelmatiger contact. Zij hebben intussen een zoontje gekregen en ons bezoek was ook nog een beetje een late kraamvisite.

De 5e juni hebben we kennisgemaakt met een Amerikaanse achternicht en -neef van mijn Zeeuwse vriendin. Dat was een heel gezellig avondje.

8 juni zijn manlief en ik naar theater geweest. Het was een beetje alternatief, komisch theater. Erg leuk om te zien!

9 juni zijn we weer naar Zeeland getrokken, dit keer om te gourmetten met onze Amerikaanse vrienden. Voor hun was dit iets volkomen nieuws. Ze vonden het erg leuk.

Op 21 juni verjaarde de Zeeuwse vriendin. We zijn er in de vooravond naartoe gegaan en hebben daar nog een hapje gegeten. Een gezellig avondje met een paar van haar vrienden en wat buren.

Het weekend van 23 en 24 juni was goed gevuld. De zaterdag was het jaarlijkse straatfeest én de officiële opening van de turnhal in ons dorp. Ik zit weliswaar niet meer in het bestuur, maar kon daar ook niet wegblijven. Dus om 4 uur eerst naar de turnhal om de opening mee te maken en wat demonstraties te zien. Uiteindelijk ben ik nog op het podium gehaald om samen met de rest van het bestuur (inclusief 2 nieuwe bestuursleden) in de bloemetjes gezet te worden. Dan terug naar de straat voor een gezellig avondje en een lekker bordje paella. Zondagmorgen naar de kerk en in de namiddag nog eens voor de afscheidsdienst van de stadspredikant van Antwerpen. Daar maakte ik deel uit van de ‘stoet’ als vertegenwoordiger van onze kerk. Een mooie, lange dienst. Na afloop was er receptie mét barbecue.

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen en staande mensenAfbeelding kan het volgende bevatten: buiten

Afbeelding kan het volgende bevatten: 4 mensen, inclusief Kelly Keasberry, lachende mensen, staande mensen en binnenAfbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensenAfbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen, staande mensen, boom, menigte en buiten

De 1e juli de jaarlijkse rommelmarkt hier in de buurt, die sinds een jaar ook in onze straat is. Het was goed weer, zelfs aan de warme kant. Wij hebben de parasol voor onze deur gezet, maar voor de mensen zonder beschutting was het erg warm.

Van 9 tot en met 13 juli zijn manlief en ik een midweekje naar Noord-Frankrijk geweest om de stroomgebieden van Schelde en Leie te ontdekken. Het verslag volgt hieronder.

Op 9 juli rijden we van Ekeren naar Cambrai. We proberen de Schelde zo goed mogelijk te volgen. Op sommige plaatsen komen we er vlak langs, maar vaak stroomt de rivier ook ergens in het landschap. We passeren het depot van de stoomtram Dendermonde-Puurs. Daar moeten we even een kijkje nemen. Koffie drinken we in Den Aard, bij het voetveer naar Schellebelle. Bij de Kluisberg wordt gepauzeerd voor de lunch. Daarna rijden we weer verder naar Cambrai. Ons eerste hotel is een voormalig kasteeltje, op 20 minuten stappen van het centrum. Onze kamer is in de oranjerie. Dineren doen we in het hotel. Na het eten wandelen we nog wat door de kasteeltuin.

De volgende dag vervolgen we onze weg naar de bronnen van de Schelde. Maar er staat meer op het programma: we brengen een bezoek aan het Musée de Touage, waar de geschiedenis van de binnenschaapvaart in Frankrijk wordt belicht. Op zich niet speciaal, maar dit museum is gelegen aan de ingang van een tunnel in het scheepvaartkanaal, waar de schepen met een elektrische sleepboot doorheen getrokken worden. Hier is dus niet voor een sluis gekozen om het niveauverschil te overbruggen. Vanavond zullen we in Cambrai de halve finale tussen Frankrijk en België bekijken. De Scheldebron wordt van alle kanten bekeken. Als we er zijn uitgekeken, besluiten we door te rijden naar de bron van de Somme, die hier niet zover vandaan is. Daar eten we onze broodjes op. Als we om 2 uur bij het museum aankomen, wordt ons geadviseerd eerst naar de tunnelingang te gaan, omdat de sleep binnen een halfuurtje vertrekt. Zo gezegd, zo gedaan. Daarna bekijken we het museum zelf, met een audioguide om alles uit te leggen wat we zien. Aan het eind van de middag rijden we terug naar Cambrai. We zetten de auto op de parking van het hotel en wandelen naar het centrum. Daar wandelen we wat rond en bekijken het een en ander. Tijdens het eten kijken we naar de wedstrijd, temidden van een heleboel Fransen. Na de wedstrijd verandert het centrale plein in een soort heksenketel: auto’s rijden al toeterend rondjes door het centrum van de stad. Als we naar het hotel terugwandelen, komen we nog veel toeterende auto’s tegen, op weg naar het centrum.

Op 11 juli verlaten we Cambrai en rijden naar Arras, Atrecht in het Nederlands. Het stadje wordt uitgebreid bekeken. De gevels op de twee centrale pleinen hebben allemaal soortgelijke gevels. Het weer is niet zo mooi vandaag, het miezert geregeld en als we aan het rondwandelen zijn, begint het harder te regenen. We schuilen in een portiek van de kathedraal, die pas om 3 uur open blijkt te gaan. Als de regen wat minder wordt, gaan we weer verder. Nadat we iets gegeten hebben, bezichtigen we de Boves, het onderaardse gangenstelsel van de stad. Daarna beklimmen we het Belfort en genieten van het uitzicht. Ook de hal van het stadhuis wordt bekeken. Als we uitgekeken zijn, rijden we door naar ons tweede hotel: l’Abbaye de Belval, een klooster dat niet meer als zodanig in gebruik is. Onze kamer is in het voormalig gastenverblijf. Na het inchecken rijden we naar het dichtstbijzijnde grotere plaatsje: St. Pol sûr Ternoise. Daar maken we een kleine wandeling, waarna we in het restaurant van een plaatselijk hotel dineren. Het is niet druk, maar het eten is erg lekker.

De volgende dag brengen we een bezoek aan het Chateau de Cercamp. Dit landhuis heeft allerlei bestemmingen gehad: klooster, kamphuis voor kinderen, kasteel… Momenteel wordt het bewoond door een gepensioneerde mijnheer, die bezig is met de restauratie. Hij komt voor veel dilemma’s te staan, want in principe moet je bij restauratie het gebouw in de oorspronkelijke staat herstellen. Maar er moeten tekeningen of schilderijen zijn om subsidie te kunnen krijgen. Er zijn in de huidige staat van het kasteel elementen uit alle periodes terug te vinden. Ook de tuin wordt bekeken. Ook hier zijn nog sporen te vinden uit oude tijden: grondvesten van bunkers uit de oorlog, zuilengangen en cellen en groentetuintjes uit de kloostertijd. Na ons museumbezoek rijden we terug naar het hotel. We maken een korte wandeling in de directe omgeving van het hotel en drinken iets op het terras van het winkeltje, waar we daarna ook wat inkopen doen. ’s Avonds eten we weer in St. Pol.

De 13e juli verlaten we Belval. We rijden naar Lysbourg, het dorpje dat vernoemd is naar de bron van de Leie. De bron is een zogenaamde artesische bron: het water komt er uit een hele diepe put in de aardkorst. De bron wordt van alle kanten bekeken. Daarna rijden we weg. We proberen vandaag de Leie zo goed mogelijk te volgen. Net als bij de Schelde zal dat lang niet altijd lukken. Op sommige plaatsen is de Leie een pittoresk stroompje en in Air sûr la Lys is de rivier een soort stadsgrachtje. Lunchen doen we in Waasten, dat op de Frans-Belgische grens ligt. Zo passeren we verschillende plaatsen. In Kortrijk loopt het mis met de route: alle enkelrichtingsstraten zijn van richting veranderd en leiden van de Leie af in plaats van ernaartoe. De rivier is met de auto niet te bereiken. Een stukje verderop is een brug opgebroken, dus daar kunnen we ook niet verder. Met wat kunst- en vliegwerk bereiken we Gent. Daar parkeren we de auto langs de Leie en nemen de tram naar het centrum. We willen er iets eten en de stad bekijken. Het is wel erg druk voor een ‘gewone’ vrijdagavond, vinden we. Maar al snel ontdekken we dat de Gentse Feesten vandaag begonnen zijn. Na wat rondgewandeld te hebben, drinken we iets op een terrasje. Ondertussen genieten we van een optreden op een naburig podium. Daarna kijken we nog wat rond en pakken hier en daar een optreden mee. Eten doen we uiteindelijk weer op hetzelfde terras. Salade met geitenkaasjes in spek. Daarna zoeken we de dichtstbijzijnde tramhalte op en gaan terug naar de auto. We zijn nog op tijd thuis voor een ijsje van de ijskar.

Op 18 juli gaan manlief en ik een dagje naar Lille. We gaan de stad en het openbaar vervoer bekijken. We gaan met de auto en parkeren bij een metrostation op een P & R. Met metro en tram gaan we naar station Lille Flandres, waar we koffie drinken. Natuurlijk worden ook het station en de treinen bekeken en gefotografeerd. Na de koffie wandelen we door de stad. Op de binnenplaats van de handelsbeurs is een boekenmarkt. Joke vindt er een bijbelse encyclopedie. Maar om die nu de hele dag mee te slepen… Ik leg aan de verkoper uit dat we de hele dag in de stad zijn en vraag of hij het boek voor me kan bijhouden. Dan komen we het aan het eind van de dag ophalen. Dat is natuurlijk geen probleem. Lille is wel een leuke stad, met verschillende leuke plekjes. We bekijken de citadel uitgebreid. Alleen het centrale deel kunnen we niet bekijken, want dat is nog altijd militair domein. De citadel is volop in ontwikkeling: ze zijn bezig met een grote avontuurlijke speeltuin, er wordt een sportaccommodatie ontwikkeld, en er is veel bouwactiviteit. Via een voetgangersbrug komen we weer in het stadscentrum. Op een terrasje genieten we van een drankje. Daarna gaan we naar het ziekenhuismuseum. We krijgen een gidsje mee met uitgebreide beschrijving van alle ruimtes, schilderijen en voorwerpen. Op de Grote Markt eten we een wafel. Daarna is het tijd om Joke’s boek te gaan ophalen. Nu zijn er ook meer stalletjes open en we lopen er nog even rond. Aan het begin van de middag was er maar één stalletje open. We drinken nog een biertje op een terrasje en als afsluiter vinden we nog een gezellig terrasje om iets te eten. De mosselen smaken goed dit jaar!

Van 21 tot en met 28 juli gaan we met zijn vieren een week naar Lonau in het Harzgebergte. Dochterlief en haar vriend gaan met ons mee, zoonlief blijft thuis.

De heenreis wordt de auto bestuurd door manlief. De reis verloopt, op de nodige vertraging door wegenwerken na, vlot en aan het eind van de middag arriveren we op de camping. We hebben er een caravan gehuurd. De jongelui slaan hun tentje naast de caravan op.

De volgende dag gaan we naar de Brocken. We rijden naar Drei Annen Höhne en stappen daar op de Brockenbahn. Het is een mooie rit naar boven. Op de Brocken kan je een rondwandeling maken. Er staan bordjes met informatie over de geschiedenis. We besluiten te wachten tot de trein terug naar beneden verterkt voor wat foto’s. Intussen begint het te betrekken. Met dochterlief en haar vriend ga ik al op zoek naar iets te eten. Manlief wacht nog even. Wij eten iets in een restaurant boven op het plateau. Als manlief het station bereikt, begint het te gieten. Hij besluit daar dan maar iets te eten. Als de regen mindert, zoekt hij ons op. We brengen een bezoekje aan het Brockenhaus, een expositieruimte. Daar kun je van alles ontdekken over de geschiedenis van het gebied, dat in de voormalige DDR ligt. Ten tijde van de Koude Oorlog was hier een spionagecentrum van de Sovjet Unie gevestigd. Je kan er nu nog afluistermissies ondernemen. Zo zie je hoe het er in die tijd aan toe ging. Ook over de natuur en de toeristische functie van het gebied is van alles te vinden. Als we alles hebben gezien, gaan we terug naar het station. Gelukkig is de bui overgetrokken en kunnen we genieten van de terugrit en het uitzicht.

Maandag is een rustig dagje. We doen boodschappen in Herzberg am Harz, het dichtstbijzijnde stadje. We wandelen wat rond en doen een paar inkopen. Ook drinken we iets op het centrale plein.

Dinsdag 24 juli gaan we naar de Einhornhöhle. Dit is een grottenstelsel, waar botten van grote dieren gevonden werden. Een gerenommeerde wetenschapper heeft uit die botten het skelet van een eenhoorn gereconstrueerd. Later bleken die botten van holenleeuwen en -beren geweest te zijn. Na de rondleiding in de grotten drinken we iets op het terras. Daarna maken we een wandeling naar de slotruïne. Het is een hele, warme, klim, maar gelukkig ligt het traject grotendeels in het schaduwrijke bos. Terwijl de anderen de ruïne bezichtigen, rust ik wat uit en maak foto’s van de natuur. Terug gaat een stuk makkelijker.

Woensdag is de warmste dag van de week. We gaan een stadje in de buurt bezoeken, maar we doen dat pas tegen het eind van de middag. De keuze valt op Nordhausen in de voormalige DDR. Het stadje is mooi opgeknapt en ligt er netjes bij. Maar het is er niet levendig, er zijn weinig winkeltjes en terrrasjes. We maken een grote, warme, rondwandeling, waarbij we een katholieke en een Lutherse kerk bekijken. Verder ontdekken we dat Antwerpen en Nordhausen zustersteden zijn. Nordhausen heeft ook een tramlijn, waarvan een paar foto’s gemaakt worden. Uitrusten doen we in een parkje met oude stadsmuren. Op een terrasje drinken we iets op een terrasje. Daarna gaan we op zoek naar een terras om iets te eten. Dat vinden we bij een pizzeria. We eten er erg lekker.

Op donderdag blijven manlief en ik op de camping. De jongelui gaan naar een zwemparadijs.

De vrijdag wordt een gevarieerd dagje. Eerst gaan we naar een zomerrodelbaan. Daar aangekomen drinken we eerst koffie. Daarna gaan we met de stoeltjeslift naar boven. Ik ga ook met de stoeltjeslift naar beneden, de anderen nemen de slee. Ze maken drie ritjes en ik wacht beneden, terwijl ik van het uitzicht geniet en foto’s maak. De tweede stop is het Barfusspfad in Sieber. Het is maar heel klein, maar wel een leuke ervaring. Er staat uitgebreid beschreven hoe je daar moet stappen. Er is ook een voetenbad, waar je doorheen kunt stappen. Op weg naar het pad zijn we een eigenzinnig kerkje gepasseerd, dat ik graag wat beter wil bekijken. Dat doen we, zowel van buiten als van binnen. Ook het riviertje dat het dorp zijn naam geeft, de Sieber, wordt kort bekeken. Vervolgens rijden we door naar de Rhumequelle. Tegenover de parkeerplaats is een pas heropend restaurant, waar we besluiten te lunchen. De kaart is nog niet zo uitgebreid, maar wat ze aanbiedt, is erg lekker. Wat we hier zien is niet echt de oorsprong van de Rhum, maar meer een weer bovengronds komen van het riviertje.

Vrijdagavond wordt besteed aan alvast zoveel mogelijk inpakken en opruimen. Op zaterdag pakken we de laatste dingen in en rond half 11 rijden we weg, op weg naar huis. Vandaag is het aan dochterlief om te rijden. Afgezien van wat drukte op het deel van de route waar we door een stad rijden en een stevige onweers- en hagelbui ter hoogte van Okkenbroek verloopt de terugreis vlot. De schoonzoon wordt op het station van Ekeren afgezet met gerief om te overnachten, want hij heeft een activiteit met de scouts in Essen. Wij rijden verder naar huis en ruimen daar alvast het een en ander op.

Zondag 29 juli komt Jokes familie barbecueën. Ze komen tegen het eind van de middag. Het is erg lekker en gezellig. Tegen het eind van de maaltijd begint het te spetteren, dus we eindigen binnen.

Op 1 augustus gaan we naar Muziek in de Wijk. We drinken iets, praten bij met verschillende mensen en genieten van de muziek en het mooie weer.

De volgende avond nemen we een kijkje op het Kristus Koningplein, waar eens in de maand Flying Pig neerstrijkt, een muzikaal evenement met eten en drinken. We eten thuis, omdat we niet precies weten wat het aanbod van de foodtrucks is. Ook hier praten we met deze en gene bij onder het genot van een drankje.

Zaterdag 4 augustus vieren een vriend en zijn dochter hun 60e, respectievelijk 30e verjaardag in Merksem. Een gezellig avondje met mensen van de korfbalclub waar manlief jarenlang gekorfbald heeft.

Dinsdag 7 augustus ga ik met dochterlief een dagje naar Namen. We verkennen ieder jaar een andere stad en dit keer is de beurt aan Namen. Het is weer boven de 30 graden, maar we hebben besloten om het toch maar vandaag te doen. We weten niet precies wanneer anders… We beginnen met een kopje koffie op het station, waarna we de stad in trekken. Het duurt even voor we de leuke straatjes en plekjes vinden, maar uiteindelijk belanden we in het gezellige deel van de stad. We shoppen wat en bekijken het een en ander. We wandelen langs de Samber en de Maas tot bij de Citadel. De kabelbaan van vroeger marcheert niet meer, dus we moeten te voet naar boven. Het is een serieuze klim, maar langzaam maar zeker komen we er wel. Boven is het tijd voor een kleine lunch, waarna we met een NL-talige rondleiding de ondergrondse gangen bezoeken. We leren veel over de geschiedenis van de stad en de functie van de gangen. Daarna drinken we iets en dan is het tijd voor een rondrit met het toeristentreintje over de Citadel. Ook hier horen we genoeg wetenswaardigheden. Na de rondrit dalen we af naar de stad. Tijd om nog een beetje te winkelen en nog maar iets te drinken. Eten doen we op een terrasje. Daarna nemen we de trein terug naar Antwerpen.

Zaterdag 11 augustus is Cirque @ Taque in Hof de Bist, het jaarlijks gratis festival in Ekeren. We gaan er aan het eind van de middag heen. Het is dit jaar uitgebreider, want het is de 20e editie. Er is veel meer animatie voor de kinderen. We drinken iets, kijken rond en genieten van de muziek. Als het etenstijd is, kiest manlief voor een frietje en ik voor pasta. Het smaakt prima. Het is trouwens perfect weer vandaag: zonnig en niet te heet.