De laatste zomerdagen

De zomer loopt nu toch zo stilaan op zijn eind. Deze week nog een paar warme dagen, maar in het weekend wordt het minder. Een week vol vergaderingen en lessen. De turnkring is alweer volop bezig en dochterlief heeft daar haar bezigheid aan. Het manvolk is druk met verkiezingscampagnes: filmpjes opnemen, van alles delen op Facebook, posters en kaartjes uitdelen, debatten bezoeken…

Zondag 16 oktober

Na een goeie nacht slaap wordt ik om half 10 wakker met een lichte hoofdpijn. Gelukkig hebben we pas plannen voor de late namiddag, dus ik heb alle tijd om rustig wakker te worden. Manlief heeft besloten om toch nog even terug te gaan naar de stoomtrein: even zien wat er op de beurs te vinden is. Wij gaan een rondje met de hond. Het is prachtig weer voor een fikse wandeling. Na een dik halfuur zijn we terug. Tijd voor koffie. De spullen zijn ingepakt, de bedden afgehaald en om half 3 stappen we in de auto op weg naar Zwolle. Daar hebben we een barbecue. We zijn de eersten, maar als wij uitstappen, komt de volgende auto de straat al inrijden. Ik start met een prosecco, maar de rest van de avond drink ik water: de hoofdpijn dreigt toch door te zetten. Gelukkig is het nu nog niet erg genoeg, dus ik kan ten volle van de avond genieten. Op de terugweg doe ik af en toe mijn ogen dicht, maar van slapen komt het niet. Als thuis alles is uitgepakt en min of meer opgeruimd, pak ik een hoofdpijnpil en ga naar bed. Misschien is het morgen over.

Maandag 17 september

Het is niet over, dus behalve wassen en mijn lessen van komende week voorbereiden, doe ik niet veel. ’s Avonds pak ik nog een hoofdpijnpil en ik kruip op tijd in bed.

Dinsdag 18 september

Nog altijd hoofdpijn, dus ik stuur een mailtje naar school dat ik niet kan komen vandaag. Om 12 uur sta ik op. Het is nog niet goed, maar ik heb nu lang genoeg in bed gelegen. M’n ontbijt heb ik mee naar boven genomen en mijn koffie ook. Lunchen doe ik beneden. Ik doe wat administratie, maar verder komt er nog niet veel uit mijn handen. Aan het eind van de avond lijkt de hoofdpijn definitief weg te zijn.

Woensdag 19 september

Vandaag weer aan het werk, hoewel het nog niet helemaal goed is. De eerste les doe ik nog wat rustig aan. De klas is nog niet compleet, maar als dat volgende week nog zo is, gaan we toch starten met de lessenreeks. Na de eerste les ga ik naar mijn andere school. Ik pik mijn leerlingen op bij mijn katholieke collega en ga verder met de lessen over de Bijbel. Vandaag gaat het over de periodes waarin de verhalen zich afspelen. We bekijken dat aan de hand van een lijst personen. Als we daarmee klaar zijn, is het tijd. Ik ga naar huis. Ik bereid het eten voor en stap tegen half 5 de deur uit. Ik heb vanavond een vergadering in Brussel. De reis verloopt vlot en ik ben ruim op tijd ter plaatse. Ik zoek een plekje en kies een broodje uit. Nadat ik de mensen die er al zijn, begroet heb, begin ik aan mijn broodje. Intussen praat ik bij met mijn buurman. Na de vergadering wandel ik met een lid van de Synodale Raad naar het station. Zij woont ook in de buurt van Antwerpen, dus we kunnen samen reizen. Ik ben om half 11 thuis en de hoofdpijn is eindelijk helemaal weg.

Donderdag 20 september

2 uurtjes les vandaag. Mijn leerling uit het 3e zit al te wachten. We praten over de indeling van de Bijbel, de langste en kortste Psalm en hoe de Bijbelboeken gegroepeerd zijn in de Joodse Bijbel en in die van ons. Na de les pak ik de bus richting Keyserlei. Daar koop ik een lunch voor in de trein. Ik wandel verder naar het station en zoek mijn trein op. Vanmiddag heb ik een vergadering in Gent. Van het station wandel ik naar de kerk en daar ben ik na een minuut of 20. Het is een goede vergadering. Terug reis ik met een dominee uit Antwerpen. Ik ben om half 6 thuis en besluit vanavond niet meer weg te gaan. Ik eet samen met zoonlief, bagels met gerookte zalm, dille, bonen en zure room. ’s Avonds lees ik een boek.

Vrijdag 21 september

Mijn leerlingen van vandaag zijn weer lekker druk, maar toch heb ik het belangrijkste deel van de les kunnen geven. Na de les wandel ik nog even de stad in om een cadeautje te kopen. Dan op de bus naar huis, mijn gerief thuis brengen en op de fiets naar een mede kerkenraadslid voor een lunchbespreking. Daarna fiets ik weer naar huis. Ik maak een boodschappenlijstje en we rijden naar de supermarkt. Als we thuis zijn, ruim ik de koude boodschappen op en begin aan het eten. Vandaag zijn het gebakken aardappeltjes met boontjes, champignons en een kip-satéburger. Na het eten stap ik op mijn fiets naar Mariaburg. Daar stap ik bij iemand van de jeugdleiding in de auto en we rijden samen naar Brasschaat voor een bespreking over het jeugdwerk. Het adventsproject ziet er leuk uit en we hebben er zin in! Na afloop ga ik nog even mee voor een drankje en een uur later stap ik op de fiets naar huis.