Juli 2019

Juli, de eerste vakantiemaand. Ik ga deze maand twee keer een kleine week koken op kamp, twee dagen Valkenburg, opruimen van het afgelopen schooljaar, voorbereiden nieuw schooljaar, geen vergaderingen, geen lessen, examens en dergelijke.

Maandag 1 juli

Vandaag wasdag. Alle was wegwerken die er nog ligt, want morgen vertrek ik voor vier dagen op kamp. Ik pak ook al wat spullen die ik mee wil nemen, ik werk nog wat administratie bij, maak de lessen voor het 3e en het 4e jaar klaar en neem ook de nodige tijd voor mezelf. Het is tenslotte vakantie!

Dinsdag 2 juli

Ik wandel naar de trein in Ekeren en ben precies op tijd. In Antwerpen Centraal stap ik over op de trein richting Leuven en in Lier op de trein naar Tielen. Daar moet ik even wachten, maar dan komt mijn lift naar de Hoge Rielen aanrijden. Eenmaal aangekomen, moeten we met de bakfiets naar het kamp rijden. We laden alles uit de auto in de bakfiets en gaan op pad. Als we daar aankomen, maak ik kennis met de andere leden van de keukenploeg. De kok van de collectieve blok is er ook en hij verwelkomt me enthousiast. Ze zijn al druk bezig met het voorbereiden van de soep en de middagmaaltijd, dus ik schiet meteen in gang. Na het middageten zet ik mijn spullen in de slaapzaal en blaas mijn luchtbed op. ’s Avonds wat babbelen onder het genot van een drankje en op tijd naar bed.

190702 Onderweg

Woensdag 3 juli

Lekker geslapen en als een van de laatsten uit mijn bedje geklommen. Lekker ontbeten en aan de slag. Groente snijden voor het middageten. Om ca 12 uur een kopje soep en om 2 uur middageten. Na de middag is het een tijdje rustig. Een aantal van ons trekken zich terug in de slaapzaal. Ik slaap niet, maar lig wel een poos lekker te ontspannen. Daarna kunnen we er weer tegen. ’s Avonds na eten en afwas trekken we naar het theater. Daar drinken we iets en gaan rond half 12 naar ons bed.

Donderdag 4 juli

Ook vandaag niet al te vroeg op. Er is weer genoeg snij-, schoonmaak- en bakwerk voor het eten. Na de middag weer een stevige rustpauze genomen. ’s Avonds eten we een heerlijk bordje pasta. Ik help wat met de afwas, want er zijn intussen heel wat deelnemers die hun eigen bord niet afwassen, maar laten staan. We beslissen om niet naar het kampvuur te gaan, maar lekker op tijd in ons bed te kruipen. Maar slapen lukt niet zo snel. Om een uur of 2 komen er een aantal studenten binnenvallen: het is teveel lawaai op de camping, dus komen ze hier slapen. Pats, licht aan, knal; deur dicht en hardop praten met elkaar… Nu is het bij ons dus ook niet stil meer. Ik zeg niets, maar heb er zo mijn gedacht over. Na mijn oren dichtgestopt te hebben, val ik dan toch in slaap.

190704 Pasta

Vrijdag 5 juli

De laatste dag: iets vroeger opgestaan. Na het ontbijt ruimen we op. Ik maak een ronde door de groepsruimte en vind overal afwas. Er staat een aantal jongeren af te wassen en er komt steeds weer bij. Als ik buiten mijn ronde doe, vraag ik aan de mensen die nog niet klaar zijn met hun ontbijt om hun eigen spullen op te ruimen en af te wassen. Dat wordt grif beloofd. Alles wat onbeheerd staat, breng ik naar binnen. Dan ga ik verder met opruimen van rommel die ik nog overal vind. Ook mijn eigen spullen pak ik in. Als de camion gearriveerd is, vertrek ik met zoonlief en een aantal van zijn vrienden. We gaan met de bus naar huis. Om half 3 zijn we thuis. Na iets gegeten te hebben, ruim ik mijn spullen op. Ik hang onze slaapzakken buiten en sorteer mijn gerief. Mijn koffer zet ik klaar om naar boven gebracht te worden. Na het eten doe ik niet veel meer.

Zaterdag 6 juli

Een volle dag: eerst rijden we naar Barendrecht om een modelspoorwinkel te bezoeken. We krijgen daar de tip om ook eens naar Schiebroek te rijden, omdat hier niet zoveel spoor N te vinden is. Dat doen we dan maar. Daar is meer te vinden, maar de prijzen zijn minder interessant. Daarna eten we een broodje. Als dat op is, rijden we naar mijn schoonmoeder. Ze is blij dat we er zijn, maar valt telkens in slaap. Na een uur gaan we door naar mijn broer, waar we een pakket boeken gaan ophalen. We praten bij en gaan voor het eten weer naar huis. Zoonlief zorgt dat de frietjes warm zijn als we thuiskomen.

Zondag 7 juli

Na het ontbijt pakken we onze weekendtas in en vertrekken richting Zuid-Limburg. We gaan twee dagen naar Valkenburg en omgeving. Als we in Wittem aankomen, drinken we eerst een kop koffie met appelgebak. Daarna starten we met de stiltewandeling van Hoge Fronten. Het eerste deel volgen we een alternatieve route, want het kasteel is in renovatie, dus we kunnen de tuin niet in. Maar daarna kunnen we de route volgen. Het is een mooie route door prachtige natuur en leuke plaatsjes. In Eijs lunchen we Bie de Tantes met boerenbrood met voor manlief een kroket en carpaccio en voor mij gerookte zalm, kruidenkaas en spinazie. Heerlijk! Vlakbij het einde, in Partij, drinken we nog een welverdiend biertje. Daarna rijden we door naar ons hotel in Valkenburg. We checken in en bestellen een tafeltje voor het diner om 7 uur. Ook dat smaakt ons heerlijk. Na het eten maken we een wandeling langs de Geul en spotten een bever. Bij terugkomst in het hotel is de bar al gesloten, dus we gaan meteen naar boven.

Maandag 8 juli

Na een uitgebreid ontbijt pakken we onze koffer weer in en checken uit bij de receptie. Onze bagage laten we nog achter. We wandelen naar het centrum van het stadje en drinken een kop koffie met uitzicht. Daarna bezichtigen we de kasteelruïne: een indrukwekkend complex. Vervolgens dalen we af naar de Fluweelengrot voor een rondleiding. Ook deze is interessant. Dan wandelen we het stadje in en kijken wat rond. We lunchen op een gezellig terras en daarna wandelen we verder rond. Ook het gewone winkelcentrum wordt bekeken. Tot slot kopen we nog iets in een souvenirwinkeltje: manlief een blouse en ik een rugzakje. We wandelen terug naar het hotel en drinken nog een biertje. Als dat op is, pakken we onze bagage en stappen in de auto richting huis. Onderweg stoppen we nog voor het avondeten en om negen uur zijn we thuis. De bagage wordt uitgepakt en opgeruimd en daarna is het tijd om uit te rusten.

Dinsdag 9 juli

Wasdag vandaag. Alles wordt weggewerkt. Verder wat administratie bijwerken.

Vrijdag 12 juli

Een dagje Brussel met dochterlief. Ook haar lief en zijn vader gaan naar Brussel. We reizen samen, maar zullen de dag gescheiden doorbrengen. We beginnen met koffie en een wafel/appeltaart bij de Drug Opera. Daarna besluiten we wat te gaan shoppen. Ik koop een jurkje, een T-shirt, een paar vestjes en een paar broeken. Dochterlief een jurkje en een T-shirt. We lunchen met tapas. Het is dan al vrij laat en als we richting station wandelen, krijgen we een berichtje van het vriendje van dochterlief dat ze een biertje zitten te drinken tegenover Manneken Pis. We zoeken ze op en drinken een biertje mee. Daarna gaan we richting trein en om 8 uur zijn we thuis. Dochterlief en haar vriendje vertrekken naar een kamp van de scouts. Ik passeer nog even langs onze ‘zorgpoes’ Zorro en als ik vertrek, drop ik de sleutel bij de volgende verzorger in de bus.

Zondag 14 juli

Vroeg naar de kerk, want ik heb dienst. Alles verloopt vlotjes, ook het invullen van de borden met liederen en lezingen. Ik begin er routine in te krijgen. Ik leg aan de kinderen uit wat ze kunnen doen tijdens de kindernevendienst en vind een papa bereid om de kinderen mee te nemen tijdens de preek. Het is een mooie dienst over de barmhartige Samaritaan. Het gaat er niet om dat je weet wie je naaste is, maar om de naaste van de ander te worden. Na de dienst alles opruimen, koffie drinken en nog even met deze en gene babbelen. ’s Middags pak ik mijn laatste bagage in en dan slaan we aan het kokkerellen. We brouwen een cocktail deze maand. Het wordt iets op basis van koffie en citroenschilletjes. Vandaag is de eerste fase: koffie zetten, citroenen schillen en alles met een deel van de alcohol en een vanillepeul in een fles doen. Dan moet het een week rusten. Aan het eind van de middag neem ik de trein richting Oudenaarde. De reis verloopt voorspoedig: in Kortrijk krijg ik hulp bij het sjouwen van mijn koffer van de ene naar de andere trein. Op het station van Oudenaarde word ik opgewacht door twee dominees. Er arriveren nog een paar mensen die terugkomen van hun gastgezin. Ik ga mee met de Duitse dominee Thomas en twee van de kampgangers. De andere wacht met de Vlaamse dominee op iemand die nog moet aankomen. In het kamphuis word ik verwelkomd door degenen die er al zijn. Na het eten ga ik samen met de verantwoordelijke voor de keuken zien wat er besteld moet worden om de komende week te kunnen doorkomen.

Maandag 15 juli

Ik ben vroeg wakker en om zeven uur mijn bed uit. Degene die vorige week verantwoordelijk was voor de keuken, is al bezig. Zij legt me van alles uit: hoe werkt de koffiemachine, hoe steek je het gasvuur aan, waar kan ik alle voorraden vinden, enzovoorts. De bakker is al geweest: hij heeft extra brood gebracht, want op dinsdag en donderdag bakt hij niet. Terwijl we bezig zijn met de voorbereidingen voor het ontbijt, druppelen de kampgangers binnen. Om 8 uur is het ontbijt. De tafel wordt gedekt en alles wordt op tafel gezet. We beginnen het ontbijt met een lied en gebed. Na het ontbijt zijn er een aantal vrijwilligers die de afwas doen en de tafels schoonmaken. We gaan onze boodschappen ophalen in de supermarkt. Verder halen we nog wat dingen in de winkel zelf. Rond de middag arriveren de dominee van Roeselare met een gemeentelid, dat wil komen helpen koken. Zij komt uit Eritrea en spreekt voornamelijk Engels. Als ze aankomen, zijn we druk bezig met het schillen van de patatten. Vandaag eten we wortelpuree met gebakken vis. De dames pakken meteen een dunschiller en helpen mee. Zo gaat het lekker snel! Mijn voorgangster vertrekt met de mededeling dat ze in elk geval vrijdag terugkomt. Voor de lunch zijn de patatten en de wortelen geschild en gesneden. Zo kunnen we vanmiddag de vorming over Eco-kerk mee volgen. Daar horen we heel wat nieuws. Terug in het kamphuis duiken we de keuken in om de vis klaar te maken en de groente en aardappels te koken. Met zijn drieën gaat dat snel genoeg. Een paar van de kampgangers dekken de tafels en om half zeven kan er gegeten worden. Er blijft niet veel over, want er wordt goed gegeten. Na het eten gaan de dames uit Roeselare weer naar huis. De Eritrese kokkin belooft een berichtje te sturen zodra ze weet hoe laat ze de trein kan nemen morgen. Er moet eerst nog een technieker voor de tv komen. ’s Avonds is het rustig: we drinken koffie en babbelen wat.

Dinsdag 16 juli

Vandaag is het ontbijt om 8 uur. De kampgangers hebben een werkdag. Ze gaan in groepjes naar verschillende projecten waar ze zich nuttig zullen maken. Ik haal de groente voor vanavond uit de vriezer: het wordt vandaag pasta met broccoli, hamblokjes en kaassaus. Niet zo heel bewerkelijk dus. Om half tien krijg ik een berichtje van de dame uit Roeselare dat de technieker al geweest is. Ze zal om kwart over elf in Oudenaarde zijn. Ik ga haar samen met de dominee ophalen. We drinken eerst een kop koffie en na de lunch gaan we aan de slag. Er zijn veel vliegen in het kamphuis, dus we gaan eerst maar eens kuisen: zij doet de vloer en ik de tafels. Daarna duiken we de keuken in. Vanaf 5 uur komen de werkers terug. Ze hebben goed gewerkt. Het eten gaat er ook vandaag goed in. Vanaf vandaag slapen we met drie in onze slaapkamer. ’s Avonds is er goed nieuws: de Rwandezen hebben hun visum en vliegen vannacht naar Amsterdam! Morgen zijn ze hier!

Woensdag 17 juli

Vandaag gaan we op uitstap naar Brugge. We worden op het station ontvangen door een lid van de plaatselijke gemeente. Hij brengt ons naar de kerk. Onderweg geeft hij wat uitleg bij bezienswaardigheden die we passeren. In de kerk krijgen we eerst iets te drinken. Daarna krijgen we een presentatie over de geschiedenis van het protestantisme in Brugge. Na de presentatie is het tijd voor de lunch: heerlijke couscoussalade met brood. Na de lunch maken we een rondwandeling door Brugge. De tocht voert ons naar de Orthodoxe kapel, waar we ook een uitgebreide uitleg krijgen. Daarna via een andere route terug naar de protestantse kerk. Daar krijgen we koffie met koffiekoeken. Na de koffie is er een kerkdienst rond het thema: Let’s celebrate creation! We zingen veel en krijgen een kaarsje mee, evenals een armbandje met het Onze Vader erop. Na de groepsfoto wandelen we terug naar het station. Terug in het kamphuis zorgen we eerst voor soep met brood voor de deelnemers die er nu al zijn. Daarna wordt er afgewassen en worden de tafels herschikt. Intussen zijn we in de keuken bezig met het eten voor de verdubbelde groep. Om 8 uur arriveren de Rwandese deelnemers. Na de begroeting kunnen ze direct aan tafel schuiven. Ze zijn hongerig, dus de potten gaan voor een flink deel leeg. We hebben wat extra pasta gemaakt met tomatensaus en hamblokjes. ’s Avonds wordt er uitgebreid gebabbeld. Iedereen gaat op tijd naar bed, want morgen is het weer vroeg dag.

Donderdag 18 juli

Vanmorgen moet iedereen weer op tijd aan tafel, want het is weer werkdag. De groepen zijn nu wel wat groter dan dinsdag, dus er wordt wat meer nagedacht over het vervoer. Als iedereen vertrokken is, duik ik in de voorraadkast om te zien wat we nog nodig hebben. Dan gaan we naar de supermarkt. Aansluitend rijden we door naar het station om een deelnemer uit Duitsland op te halen. Zij is een paar dagen terug naar huis geweest voor een aantal ingangsgesprekken voor haar studie. Ze wil graag helpen, zodat de middag niet zo lang duurt. Eerst drinken we koffie en praten we bij. Na de lunch beginnen we aan het eten. Ze helpt met het schillen van de patatten. Dat zijn er iets meer dan maandag, want de groep is meer dan verdubbeld. We eten vanavond patatjes met gehaktballetjes in tomatensaus en sla. Iets bewerkelijker dan de voorgaande dagen, maar aan het eind van de middag krijgen we ook nog hulp van een dominee uit Brussel. Dus dat moet lukken. We draaien de balletjes alvast, dan is dat ook maar gebeurd. Met vereende krachten krijgen we alles op tijd op tafel.

Vrijdag 19 juli

Deze morgen hebben we iets meer speling, want de kerkdienst is pas om 10 uur. De bakker brengt zoals gewoonlijk het brood en niet lang na het ontbijt arriveert de coördinator van de keuken. De melk is onverwachts hard gegaan en we rijden even naar de dichtstbijzijnde winkel om een voorraadje te halen. We zijn nog op tijd terug voor de dienst. Het is een mooie viering met veel zang. Na de dienst snel koffie en thee zetten en dan overhandig ik de sleutels weer aan de coördinator. Zij zal na de lunch achterblijven om alles op te ruimen en al wat schoon te maken. Maar eerst gaan we met vier aan het werk om de lunch klaar te maken. Na de lunch zet ik mijn koffer in de auto en we rijden naar Tyne Cot Cemetery. Vandaag staat in het kader van de Grote Oorlog. We krijgen uitleg en kijken daarna rond in het bezoekerscentrum. Daarna wandelen we over de begraafplaats. Steeds weer indrukwekkend, al die graven. Na Tyne Cot rijden we door naar Langemark, naar de Duitse begraafplaats. Deze is heel anders dan de Britse. Maar ook dit is indrukwekkend. Op de parkeerplaats neem ik alvast afscheid van iedereen. We rijden nu in colonne naar het station van Ieper. Daar zal ik op de trein stappen en de anderen gaan door naar de Menenpoort om hun programma voort te zetten. Ik zwaai de auto’s na als ze wegrijden en wandel dan op mijn gemakje het station binnen. Ik heb nog drie kwartier de tijd voor de trein komt. De reis verloopt voorspoedig. Op Antwerpen CS stap ik uit en wandel naar de bus. Daar moet ik niet zo lang wachten. Thuis is het eerst tijd om iedereen uitgebreid te begroeten en daarna pak ik iets te eten. Ik pak mijn koffer uit zodat dochterlief hem kan inpakken. Zij vertrekt morgenvroeg op weekend en haar vriendje neemt de koffer mee, want zondagmorgen vliegen ze naar Spanje. De rest van de avond rust ik uit.

Zondag 21 juli

Vandaag gaan we fietsen. Een fietsknooppuntenroute van 45 km in de omgeving van Mechelen en Grote Nete. We zetten de auto neer op de parking van kasteel Roosendaal. Daar drinken we eerst een kop koffie. Dan gaat het van start. Het zijn weer mooie weggetjes en paadjes waar de route langs gaat. Lunchen doen we in Sint Katelijne Waver. Manlief een croque met brie en ik een toost met gerookte zalm. Dan gaat het weer verder. Bij Duffel is een kermis aan de gang. We stappen af voor een lekker ijsje. Het laatste stuk gaat niet zo soepel: langs de Nete met wind tegen en misschien toch nog niet helemaal uitgerust van vorige week. Terug bij kasteel Roosendaal drinken we nog een biertje en daarna laden we de fietsen weer op de auto en rijden naar huis. Thuis staan er frietjes op het menu. Ik doe niet veel meer.

Maandag 22 juli

De beste dag van de week qua temperatuur, dus vandaag werk ik zoveel mogelijk was weg. Na de middag ga ik even langs de huisarts voor nieuwe migrainepillen. Op weg naar huis passeer ik bij de supermarkt voor nog wat boodschapjes om ons de warme week door te helpen. De droge was vouw ik zoveel mogelijk meteen op, want het is te warm om te strijken.

Zondag 28 juli

Vroeg naar de kerk, want we hebben koffiedienst vandaag. Alles verloopt goed, mooie dienst. Thuis doen we lekker rustig aan.

Maandag 29 juli

De laatste dag voor we vertrekken. We doen boodschappen, ik werk de laatste was weg en we pakken alle spullen bij elkaar. We zijn er helemaal klaar voor!

Dinsdag 30 juli

We pakken de laatste spullen, laden de auto in en zijn vertrokken. De reis gaat naar Catterfeld, een dorpje in het Thüringerwoud. We stoppen voor een kop koffie en later voor de lunch. Afgezien van de vele wegenwerken verloopt de reis vlotjes. Rond 4 uur zijn we op de camping. We hebben hier een tourcaravan gehuurd. We laden de auto uit en installeren ons. Na het eten nog even een rondje over de camping.

Woensdag 31 juli

Vandaag gaan we naar Eisenach, waar de Wartburg staat. Hier zat Luther een jaar ondergedoken nadat hij door de kerk in de ban gedaan was en door de keizer vogelvrij was verklaard. Hier vertaalde hij de Bijbel in het Duits. Er is natuurlijk meer te zien op de Wartburg. Een deel van de burcht is gewijd aan Elisabeth van Thüringen, die hier samen met haar echtgenoot woonde. We drinken eerst een kop koffie en gaan dan mee met een rondleiding door de burcht. Als we rond zijn, is het tijd voor de lunch. Helaas geen broodjes hier, dus dan maar een Flammkuchen. Dat kost wel meer tijd dan ons lief is. Na de lunch dalen we af naar het stadje, waar we de kerk bekijken waar Bach gedoopt is.