Juli 2020

En de zomervakantie is begonnen! Examens achter de rug, tijd voor vakantie! Of… Ik volg een zomercursus bij de Faculteit voor protestantse theologie en religiestudies. Gewoon omdat het kan. Verder is dochterlief nog altijd druk met haar studie en het zoeken naar werk, zodat ze in september als werkstudent verder kan. Er is een kerkenraadsvergadering waar we bespreken of, wanneer en hoe de kerk weer open kan. In Ekeren opent een pop-up ijssalon en in de loop van de maand gaan manlief en ik op vakantie. Voor het eerst in 8 jaar weer met de tent weg…

Woensdag 1 juli

De vakantie is officieel begonnen. En daarmee ook mijn zomercursus bij de Faculteit voor Protestantse Theologie en Religiestudies. Meteen maar eens zien: ik bekijk de modules waar ik voor ingeschreven heb en print de eerste lessen af. Vandaag volg ik de eerste les Christendom en islam. Ook de eerste opdrachten stuur ik al in.

Donderdag 2 juli

Ook de eerste les van Theologie en hermeneutiek wordt vandaag gevolgd. Het ziet er interessant uit. Tussendoor werk ik de was weg. Verder rond ik de voorbereidingen voor de afsluiting van het jeugdwerk af. Als het weer een beetje meevalt, kan het een leuke ochtend worden! ’s Morgens ga ik met iemand van de kerk de route uitzetten voor de tieners. Het is erg slecht weer.

Zondag 5 juli

Ik stap om negen uur op de fiets naar Ekeren Mariaburg. Vandaar kan ik meerijden naar het Park van Brasschaat, waar de afsluiting van het jeugdwerkseizoen doorgaat. Het is miezerig weer, maar absoluut niet koud. Langzaam maar zeker komt iedereen aan op de parkeerplaats. De kinderen vertrekken eerst. Zij hebben een zoektocht in het kader van het zomerthema: de Schepping. Ze hebben een bingokaart en een eierdoosje dat ze moeten vullen met 12 verschillende dingen: paardenbloemen, gras, blaadjes… De tieners vertrekken daarna voor een meditatieve wandeling rond het thema Vrijheid. We stoppen drie keer. De eerste keer heb ik een aantal stellingen rond vrijheid waar we kort over van gedachten wisselen. Voor de tweede stop heb ik een korte ‘preek’ geschreven aan de hand van een drietal Bijbelteksten over vrijheid. De laatste stop is vlakbij onze eindbestemming. Daar doen we een spel. Kinderen en tieners ontmoeten elkaar weer in het boothuisje, waar we iets drinken. Na een halfuurtje gaan we naar huis. ’s Middags houd ik me bezig met handletteren en ’s avonds gaan we verder met het fotoalbum van 2016. Ik krijg in de loop van de middag ook al de eerste verwerking van een opdracht uit het zomerboekje.

Zondag 12 juli

Ook vandaag krijg ik een foto doorgestuurd: de opdracht voor vandaag was: probeer eens of je jezelf in het donker kunt tekenen. Dit in het kader van de schepping van het licht.

Dinsdag 14 juli

Vandaag breng ik een bezoekje met Poes aan de dierenarts. We hebben het idee dat ze afgevallen is. Hij checkt van alles, maar ze blijkt niet afgevallen te zijn. Wel trekt hij nog eens bloed, om de schildklierwaarden te controleren. Dat vindt ze niet leuk!

klaar voor een bezoekje aan de dokter

Zondag 19 juli

Vanmorgen eerst naar de kerk, daarna lunchen bij Oud Antwerpen, waar we een paar bekenden tegenkomen. Daarna rijden we naar de Uitlegger voor een knooppuntwandeling. Aan het vliegveld bij het Militair domein drinken we een biertje. Bijna aan het einde komen we oude buren tegen, waar we ook even mee bijpraten.

Maandag 20 juli

Ik werk de laatste was weg en in de loop van de middag beginnen we met spullen verzamelen en inpakken voor de vakantie. Dat lukt intussen goed zonder paklijst. ’s Avonds staat de gang vol met bagage. De fietsen van de kinderen staan in de wasplaats, zodat die morgen niet in de weg staan als we de auto inladen.

Dinsdag 21 juli

We komen vroeg uit bed. Na het eten begint manlief de auto in te laden. Ik maak dochterlief even wakker om dag te zeggen. Dan rijden we weg, richting Lac des Settons. Voor het eerst in 8 jaar weer met de tent weg. Spannend hoor! Het is niet druk in België: het is nationale feestdag vandaag. Dat schiet dus lekker op. Onderweg drinken we koffie met een grote koek en tegen lunchtijd zijn we al van de grote weg af. Tegen vier uur checken we in op de camping en kunnen we de tent gaan opzetten. Een beetje puzzelen is het wel, maar het lukt ons wel. We zijn allebei bekaf als de tent staat.Manlief duikt even in het meertje en ik zet me bij de tent. Even opfrissen en uitblazen. Als alles is uitgeladen en de slaaptent bijna op orde als ik aan het eten begin. Na het eten ruimen we verder op.

Woensdag 22 juli

Vandaag even boodschappen doen. We rijden naar Saulieu en halen behalve het eten voor de komende dagen ook nog wat spullen die we niet meer hebben, omdat we dachten niet meer te gaan kamperen. Na de middag wandelen we naar de stuwdam. Aan de overkant drinken we een biertje.

Donderdag 23 juli

Hoewel we met vakantie zijn, blijf ik op de hoogte van de activiteiten van de kinderen. Vandaag kreeg ik deze foto doorgestuurd.

We hebben vandaag een rustig dagje op de camping

Vrijdag 24 juli

Wij gaan vandaag rond het stuwmeer wandelen. Rond elf uur stappen we de camping af, na een babbel met onze buurman. We stappen door tot we bij het eerste restaurantje komen. Daar nemen we tijd voor een kop koffie en een biertje. Lunchen kunnen we er niet, want ze hebben alleen een grote kaart.

Dan wandelen we weer verder. Er is meer ambiance dan in vorige jaren. Dat maakt de wandeling wel leuker, al die activiteit aan het water. Bij de stuwdam lunchen we met een lekkere tosti.

Het laatste stukje gaat vlot. Terug op de camping gaat manlief nog even het meertje.

Zaterdag 25 juli

Weer naar Saulieu voor de boodschappen. Eerst wandelen we wat rond in het stadje en bezoeken we de markt. De rest van de dag lekker rustig op de camping.

Zondag 26 juli

We worden wakker van getik op de tent: het regent. De zoom bijeenkomst van de kerk wonen we bij in de tent en onder de luifel. Na de middag komt de zon tevoorschijn en kan alles weer drogen.

Na de middag krijg ik een paar foto’s van de scheppingsdozen, de doorlopende opdracht die bij het zomerboekje hoorde.

Maandag 27 juli

Vandaag maken we een rondrit langs verschillende plaatsen. We beginnen met de hoogste top van de Morvan: le Haut-Folin. Bovenop staan een paar zendmasten.

Vandaar rijden we door naar le Signal d’Uchon. Hier zijn we de eerste twee keer geweest met een paar kleine kinderen. Er is niet veel veranderd. We wandelen wat rond en genieten van het uitzicht. Op weg naar beneden strijken we neer op een terras voor de lunch. Het is twee uur geweest en de keuken is gesloten. Er is nog wel een charcuterieplankje. Dat is ruim voldoende, alleen is het brood waarschijnlijk ’s morgens al gesneden.

De volgende stop is le Croix de la Liberté. Dit kruis staat op een heuvel net buiten Autun. We genieten van het uitzicht. Dan rijden we Autun binnen. Hier wandelen we rond en we gaan op zoek naar een oude stadspoort, waar ook de Protestantse Kerk te vinden is. Uiteindelijk vinden we wat we zoeken. We sluiten af met een grote bier op een terrasje.

Dinsdag 28 juli

’s Morgens rijden we naar Saulieu voor de boodschappen. Eerst even langs het station. Dat is niet meer als zodanig in gebruik en de sporen zijn opgebroken. Op de camping doen we niet veel meer. ’s Avonds eten we op het terras van het restaurant naast de camping.

Woensdag 29 juli

Rustig dagje op de camping. Het begint intussen behoorlijk warm te worden.

Donderdag 30 juli

We gaan een stadswandeling maken in Semur-en-Auxois, een stadje waar we altijd langs rijden op weg naar de camping. We gaan er toch eens kijken, want het moet een charmant oud stadje zijn. De wandeling voert ons eerst buiten de stadsmuren, naar beneden, naar het riviertje de Armançon. Daarna klimmen we via steile straatjes en trapjes terug naar de stad. We bezichtigen de kerk en zien schattige hoekjes en straatjes. Het is inderdaad de moeite waard! Het is wel erg warm vandaag: 34 graden. We lunchen op een gezellig plein en lessen onze dorst met een groot glas bier. We bekijken nog wat winkeltjes en gaan dan terug naar de auto. Terug op de camping voel ik een stevige hoofdpijn opkomen. Gelukkig heb ik nog pijnstillers bij.

Vrijdag 31 juli

Ik word wakker met dezelfde hoofdpijn als waar ik mee ben gaan slapen. Toch te lang zonder pet in de zon gelopen? Gelukkig moeten we alleen maar boodschappen doen vandaag.

Ik houd het hoofd nu koel met een natte handdoek in mijn nek. Dat helpt enigszins. Aan het eind van de dag adviseert manlief me om verkoeling te zoeken in het meertje. Voor het eerst in 17 jaar duik ik in het meertje en het doet zeker deugd! De hoofdpijn zakt zienderogen. ’s Avonds is er een marktje bij de stuwdam met streekproducten en kunstnijverheid. We wandelen erheen. We kopen koekjes, vlees, beleg en een nieuwe pet. Op ons gemak wandelen we weer terug naar de camping.